Czy trzeba powiadomić o rejestracji rozmów w firmie

 

Rejestracja rozmów jest powszechna w praktycznie każdej firmie zajmującej się call center. Oprogramowanie do nagrywania rozmów udostępnia https://www.alfavox.pl/alfa-contact-center i wiele innych firm. Jednak czy warto z niego korzystać? Czy powinno powiadomić się rozmówcę o tym, że rozmowa jest nagrywana? O tym więcej w tym artykule.

 

Pracownice informujące o nagrywaniu rozmowy przez telefon. 12345(1)
Pracownice informujące o nagrywaniu rozmowy.

 

Wspomnienie o rejestracji rozmowy

Gdy dzwonią przedstawiciele różnych banków i firm, to często można usłyszeć formułkę o tym, że rozmowa jest rejestrowana, czy wyraża się na to zgodę, itd. Jednak coraz częściej słyszę informacje o tym, że telemarketerzy nie informują o tym swoich rozmówców.

 

 
Czy jest to legalne? Czy trzeba powiadomić o nagrywaniu rozmów?
Różnego rodzaju firmy mogą próbować bronić się kruczkami prawnymi i być może niektórym się to uda. Jednak ustawa o ochronie danych osobowych mówi jasno, że rejestracja rozmów w celach zawodowych wymaga poinformowania o tym naszego rozmówcy i on musi na to wyrazić zgodę.
Dlaczego więc firmy tego nie robią? Według mnie powodów jest kilka:

  • Mało osób zdaje sobie z tego sprawę. A nawet jeżeli wiedzą, że nagrywanie rozmów bez powiadomienia jest nielegalne to nie chce im się tego nigdzie zgłaszać. Wolą mieć święty spokój.

 

  • Marketing bez powiadomienia o tym, że rozmowa będzie rejestrowania jest znacznie skuteczniejszy. Zwłaszcza jeżeli mówimy tutaj o tak zwanych „zimnych telefonach”.

 

  • Część ludzi na pytania o wyrażenie zgody na nagrywanie odpowiada „nie” i wtedy telemarketer musi się rozłączyć. Gdy tego pytania nie ma, to ludzie nie reagują.

 

12345(2)
Dlatego też większości firm uchodzi na sucho niewspominanie o rejestracji rozmów. Większość firm wykorzystuje rozmowy tylko po to, żeby szkolić swoich pracowników. Mimo to, jeżeli chcesz działać w pełni legalnie, to powinieneś powiadamiać swoich rozmówców o nagrywaniu rozmów.